Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

dilluns, 25 de març del 2013

Plataforma per la Llengua registra 501 queixes a falta d'atenció i etiquetatge en català



Publicat per europapress.cat dijous 14 de març del 2013
http://www.europapress.cat/societat/noticia-plataforma-per-llengua-registra-501-queixes-falta-datencio-etiquetatge-catala-20130311185425.html
BARCELONA, 11 Mar. (EUROPA PRESS) -
   Plataforma per la Llengua ha registrat un total de 501 queixes per les deficiències d'atenció lingüística escrita o oralment en català en comerços, empreses i establiments i també per incompliments del dret del consumidor en matèria d'etiquetatge, ha informat aquest dilluns en un comunicat.
   Segons l'informe del 2012, elaborat per la Plataforma per la Llengua i Consum Català, el 60% de les 501 queixes rebudes --302-- ha estat per la "disponibilitat lingüística" en relació amb l'atenció en català, seguida per les de l'etiquetatge, que representen un 17% del total amb 85 reclamacions.
   Un total de 57 queixes han estat davant d'administracions públiques, entitats i institucions, entre les quals hi ha casos que afecten la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, a falta d'atenció quan un ciutadà es dirigia a l'agent en català, i per "casos flagrants" de discriminació, menyspreu i burla al ciutadà i a la llengua catalana.
   També s'han registrat queixes per la retolació i l'atenció oral en català a Renfe i metro de Barcelona, i relatives a organismes de l'administració que tenen empreses contractades amb bars, restaurants o màquines expenedores que serveixen productes no etiquetatges en català, malgrat que des de 1993 és un requisit del contracte.
   L'informe també detalla que el comerç minorista és el sector que més queixes rep --un 25% del total, amb 124--, seguit per empreses productores --un 19% amb 95 queixes--, i el sector de la restauració i l'hostaleria --un 16% amb 79 queixes---.
   Plataforma per la Llengua també ha destacat les denúncies a empreses productores de joguines per no incorporar el català a l'etiquetatge dels seus productes, el que incompleix el Codi de Consum de Catalunya.
   A l'àmbit privat, s'han rebut queixes en el sector de la telecomunicacions, i també figuren en un lloc destacat les companyies energètiques.